
W jaki sposób sprawiedliwie wyznaczać dzieciom granice?
Jak wyznaczać granice dzieciom staje się trudnym zadaniem dla wielu rodziców, którzy mylą granice i zasady z negowaniem zachowania bez dodatkowych wyjaśnień. W wielu przypadkach to ograniczenie behawioralne zakłada tłumienie podstawowych potrzeb dla ich rozwoju, które mogą powodować negatywne konsekwencje w ich ewolucji fizycznej, psychicznej lub emocjonalnej.
Jak wyznaczać dzieciom granice, nie robiąc im krzywdy?
Stawianie granic dzieciom polega na tym, aby zrozumiały i realizowały pewne „zasady postępowania”, których głównym celem jest unikanie niebezpieczeństw, zachęcanie do samoregulacji emocjonalnej oraz umiejętność współżycia z innymi w sposób partnerski bez rezygnacji z osobistej integralności. Aby ustalić granice dla dzieci bez wyrządzania im krzywdy, ważne jest, aby przestrzegać następujących wskazówek:
1. Ustalenie zasad według kryteriów autorytetu, asertywności, wsparcia emocjonalnego, empatii i bezpieczeństwa.
2. Ustalić minimalną liczbę niezbędnych zasad, oferując jak najwięcej swobody.
3. Zasady powinny być jasno ustalone.
4. Należy pozwolić na wyrażanie emocji, także tych negatywnych, aby stąd towarzyszyć dziecku w celu sprzyjania jego samoregulacji emocjonalnej.
5. Kilka zasad musi być stanowczych, stałych i konsekwentnych. Powinny być ustalane z myślą o zachęcaniu dziecka do odpowiedzialności i samodyscypliny (w przeciwieństwie do ślepego posłuszeństwa, do którego zachęcają reguły autorytarne).
Przeczytaj również: Dodatki do domu w stylu vintage
Wskazówki dotyczące ustalania granic dla dzieci.
Aby ustalić jasne granice dla naszych dzieci, konieczne jest, abyśmy znali główne cechy każdego etapu rozwoju dziecka i dostosowali te zasady do etapu ewolucyjnego naszego syna lub córki. Między 2 a 6 rokiem życia musimy wziąć pod uwagę ich poziom rozwoju i odpowiednio ustalić granice.
Poziom poznawczy.
1. W komunikowaniu granic musimy wziąć pod uwagę ich wykorzystanie funkcji symbolicznej (wyobraźni) oraz rozwój języka.
2. Ustalenie wszelkich granic musi uznać egocentryzm tego etapu, aby starannie uświadomić dziecku zasady postępowania.
3. Ocena ich zachowania musi respektować proces stopniowego konstruowania ich tożsamości, który może prowadzić dzieci do buntu przeciwko pewnym regułom, które nie wykraczają poza proces osobistej samoafirmacji.
Poziom emocjonalny.
1. Przy ocenie zachowania ważne jest rozróżnienie pomiędzy koncentrowaniem się na pozytywnej inicjatywie dziecka lub na winie za osiągnięty negatywny wynik.
2. Wyznaczanie granic powinno wzmacniać podejmowany wysiłek, aby nie wywoływać poczucia niższości.
3. Granice powinny uwzględniać i sprzyjać procesowi socjalizacji, przez który przechodzi dziecko.
4. Limity powinny uwzględniać labilność emocjonalną tego etapu (lęk przed potworami i ciemnością, znaczenie postrzegania świata jako bezpiecznego miejsca itp.)
Zasady i ograniczenia dla 2-3 latków.
Najważniejsze na tym etapie eksploracji ruchowej i sensorycznej jest ustalenie granic, które chronią je przed potencjalnymi wypadkami. Aby wyznaczyć te granice, należy mówić jasno i stanowczo, patrząc im w oczy i nawiązując trochę kontaktu fizycznego, aby zwrócili na nas uwagę. Nie jest to czas na wielkie kłótnie, ponieważ ich racjonalne funkcjonowanie jest w stanie prymitywnym i są jeszcze zanurzone w funkcjonalności wrażliwej (natychmiastowa uwaga na wrażliwe bodźce, nie tak bardzo racjonalna).
Typowe w tym czasie są napady złości, wynikające z procesu samozachwytu. Ważne jest, aby towarzyszyły one w sposób pełen szacunku, bez wchodzenia w walkę o władzę lub, z drugiej strony, tolerowania agresywnych zachowań. Towarzyszenie tantrom ze spokojem pozwala dziecku na stopniowy powrót do swojego centrum.
Przeczytaj również: Jak zrobić porządek w kuchni?
Zasady i ograniczenia dla 4-5 latków.
Dzieci w wieku 4 lub 5 lat zaczynają rozumieć, że ich działania mają konsekwencje. Od tego momentu należy wyjaśnić, które zachowania są dozwolone, a które nie. Nie jest konieczne ustanawianie kar, ponieważ konsekwencja zachowania, które jest niedozwolone (nieakceptacja działania przez rodziców, niezadowolenie, jakie ono wywołuje itp.) może być wystarczająco przekonująca, aby dziecko nie robiło tego lub żałowało, że to zrobiło. Istnieje wiele dyskusji na temat stosowania kar lub wzmocnień.
To bardzo ważny moment na pracę nad empatią i uświadomienie im, jak ich zachowanie może wpływać na emocje ludzi wokół i ich własne. Ta świadomość pozwoli im budować wewnętrzne kryteria regulacji zachowań oparte na szacunku dla innych i dla siebie.
Zasady i ograniczenia u 6-7 latków.
Na tym etapie dzieci wykazują już większy rozwój poznawczy, choć dzieje się to tylko w określonych modalnościach. Dlatego ważne jest ustalenie zasad w sposób jasny, aby dzieci mogły łatwo dostrzec zachowania, które należy wykonywać oraz konsekwencje zachowań nietolerowanych.
Zasady będą koncentrować się na zachowaniach sprzyjających relacjom i umiejętnościom społecznym oraz stopniowemu zwiększaniu odpowiedzialności w odniesieniu do zadań związanych z ich momentem ewolucyjnym (ich integracją z grupą społeczną i uczestnictwem w niej z postawy szacunku i współpracy.
Ważne jest, aby przyjmowanie zadań było zawsze wspierane w ramach parametrów integracji większego stopnia odpowiedzialności społecznej, a nie ze ślepego posłuszeństwa, jak wspomnieliśmy wcześniej, co wnosi negatywną wartość do wykonania samego zadania ze względu na frustrację generowaną przez robienie czegoś w narzucony sposób. W ten sposób dziecko uczy się samorządności, przyjmując zadania jako swoje, ale swobodnie organizując swój czas na ich wykonanie. Sprzyja to poczuciu bezpieczeństwa i wiary w swoje możliwości.


2 komentarze
Pingback:
Pingback: